Årets Arkæolog 2021

andres dobat 01

Årets Arkæolog 2021 - Andres S. Dobat (Minos)

Danske Amatørarkæologer har valgt at udnævne fagarkæolog og lektor ved Aarhus Universitet Andres Dobat som Årets Arkæolog 2021.

Vi ønsker at hædre Andres Dobat som iniativtager til og for arbejdet med at udvikle DIME – Digitale Metaldetektorfund – denne portal, som mange detektorbrugere/ detektoramatørarkæologer bruger til at registrere deres arkæologiske fund og som i den grad er med til at gøre den del af kulturarven, som disse folk går og finder, tilgængelig for museerne og for forskerne samtidig med at også brugernes egen viden om kulturarven øges. DIME er udviklet sammen med kollegaer og museer, men ikke mindst har Andres Dobat jo undervejs gjort brug af nogle af DAA’s medlemmer, der har været med til at afprøve DIME, og Freddy Arntsen fra bestyrelsen og aktiv i Fuark har deltaget i styregruppen.

I dag er der over 3000 brugere af platformen, og Andres Dobat betegner den som verdens største borgerforskningsprojekt i arkæologi.

Fadet er det synlige bevis på udnævnelsen og er specielt fremstillet af Pottekonen i Kerteminde. Det er dekoreret med stenaldermotiver og de tre statuetter fra yngre bronzealder, der indgår i DAA’s logo. Statuetterne er fundet ved Viksø på Sjælland, på Midtfyn og på Viborgegnen i Jylland og symboliserer sammenslutningen af amatørarkæologer i Danmark

DAA/SDA har udnævnt ”Årets Arkæolog ”hvert år siden 1992. Æren gives til en person, der har gjort særlig indsats for dansk arkæologi enten som fagarkæolog, amatørarkæolog eller formidler.

Bogomtale

 
De Bornholmske Amatørarkæologer fejrede for et år siden deres 25-års jubilæum og i den anledning udgav foreningen bogen DE FØRSTE OG STØRSTE FUND, der udkom i november 2020.

Det er et digert værk på 432 sider og rigt illustreret. De bornholmske amatørarkæologer bidrager med deres fortællinger om deres oplevelser med mange af de fantastiske fund, der er gjort gennem de 25 år foreningen har eksisteret; men det begyndte før, og vi får nogle meget personlige beretninger om netop det fund, der blev gjort i en ung alder og gav grobund for den spirende interesse for arkæologien, og begejstringen, der griber en, når man siden får mulighed for i samarbejde med Bornholms Museum at være med til at bidrage med rekognosceringer, hjælpe på udgravninger og ikke mindst med detektorsøgninger i forbindelse med udgravninger, men også ved som forening at arrangere ture til fællespladser, hvor der søges både med øjne og ører.

De største fund er som oftest gjort med detektor, og netop det redskab har gjort de bornholmske amatørarkæologer efterspurgte i vores nabolande og det nordtyske område. Fra disse rejser får vi også nogle dejlige og interessante beretninger.

Mange fagfolk har bidraget med indlæg i forbindelse bornholmske amatørarkæologers egne fortællinger om oplevelser på de bornholmske marker og i udgravninger.

Vi forstår, hvordan det gode samarbejde med Bornholms Museum og i foreningen vægtes højt, og hvor glæden ved at kunne bidrage til at sikre den arkæologiske kulturarv er alfa og omega.

En god bog at tage fat på, når turen går til Bornholm!

Bogen er redigeret af Brian Christensen og Finn Ole Nielsen. Udgivet af forlaget Brian Christensen. Den kan fåes via forlagets hjemmeside og i boghandlen. Pris 349,95kr.

Hilsen fra Dronningen

"Glimt fra vikingetiden"

I dag modtog redaktionen en meget fin hilsen fra Dronning Margrethe den II. Brevet er gengivet herunder.
Hvor er det dejligt, at vores dronning værdsætter alle amatørarkæologers og prof. arkæologers indsats.
dronningen 01dronningen 02

Museer og popularitet

Set i lyset af den senere tids, ja - måske de senere års, offentlige snak og debat om hvad museerne skal og ikke skal formidle, har vi i redaktionen på "Fund&Fortid-arkæologi for alle" bestemt os til at sætte næste nummers leder på Facebook og DAAs hjemmeside allerede nu. Lederen blev forfattet for godt en måned siden, og bladet gik til tryk i går.


LEDER: Museer og popularitet

Langt de fleste museer åbnede dørene den 21. april 2021 efter en lang og kostbar nedlukning. Det har kostet mange tabte kroner, og meget forskning har stået på hold. Også museernes formidling skal genoptages for fuld styrke for igen at kunne tiltrække publikum.

Men er nogle museer gået for langt i popularitetens navn? Det er almindeligt kendt, at flere museer har fået nye ledere, der ikke kommer fra museumsverdenen og således ikke har nogen faglig ballast rent musealt. Det er jo altid godt med nye input og åbenhed, men betyder det, at fagligheden dermed også nedprioriteres i samme ombæring, når der gives frie hænder til ikkefaguddannede personer? På de rent administrative niveauer betyder det sandsynligvis ikke alverden – måske tværtimod – de økonomiske sider og personalepleje etc. kan lige så godt varetages – og måske endda bedre – af folk, der kommer “udefra” med en god erfaring hermed. Det bliver spændende at se, hvad det kommer til at betyde formidlingsmæssigt.

Det er også sket, at nogle museumsledere for popularitetens skyld har taget ikkefagfolk under deres vinger og ladet disse etablere faglige udstillinger og formidle uden den nødvendige indsigt. Her går det meget nemt galt, og så er det, at et museum kan komme til at fremstå utroværdigt, også selv om det var det modsatte, der var hensigten.

Ofte har museumsfolk stødt på ordene: “Hvor er museerne gammeldags og støvede”. Ja, sådan har det været mange steder. Der var engang, hvor det udelukkende var genstande, der var i centrum. Det går ikke i nutidens Danmark. Nu forlanger publikum en bedre og levende formidling, og det har flere museer allerede sørget for. Et godt eksempel er museet Tirpitz under Varde Museum (anmeldt i Fund& Fortid 3-2017), hvor alle tænkelige hjælpemidler er taget i brug – både traditionelle og mere moderne/elektroniske – i en god og passende blanding helt uden at tivolisere stoffet og fremstå som en tøjlesløs scene for useriøse tiltag. Det kunne enkelte andre museer lære af. For en af museernes fornemste opgaver er jo netop at formidle på et oplysende og korrekt fagligt grundlag. Men heldigvis er der også museer, der siger fra overfor den useriøse formidling og fastholder et højt fagligt niveau. Det er ikke altid den, der råber højest, der har ret, selv om man til tider kunne gå hen og tro det.

Redaktionen

tivoli 01

DDA Logo 01 transparent

Kontakt Os

Spørgsmål om medlemskab og abonnement:

Danske Amatørarkæologer
v/Martin Sonne-Schmidt
Åkandevej 4
DK-9400 Nørresundby

Telefon: +45 5054 1641

E-mail: danskeamatoer@gmail.com