Fæjø Detektor træf 2015
Et foto album fra Fejø Detektor træf den 10-12 april 2015. Så for man et lille indlik i hvad der blev fundet. Foto med tilladelse fra gruppen.
Posted by Viking on 29. april 2015
Et foto album fra Fejø Detektor træf den 10-12 april 2015. Så for man et lille indlik i hvad der blev fundet. Foto med tilladelse fra gruppen.
Posted by Viking on 29. april 2015

Forslag der ønskes behandlet på årsmødet, skal fremsendes til foreningens formand senest 4 uger før
årsmødet, dvs. senest den 29. marts.
Tilmelding senest den 19. april til: John Petersen, e-mail: Denne e-mail adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den. eller
telefon: 44 99 46 47.
Pris for hele dagen: kr. 125. Drikkevarer kan købes på stedet, men husk madpakken!

Så får de 4 Fejæ bægere på Nationalmuseet snart besøg af sine seks nye til samlingen. Amatør arkæologer med detektor er for øjeblikket på Fejø for at grave lidt i historien på øen

Klaus Thorsen har været formand siden starten 28. april 1995, og er kendt og respekteret for sin ildhu for arkæologien, sine mange flotte fund og for sin formandsgerning, ikke bare på Bornholm men i hele landet, Sverige, Norge, Tyskland, Polen – alle de mange steder, som DBA har haft samarbejde med.
Men 20 år må være nok som formand, og jobbet på Bornholms Middelaldercenter giver mere og mere arbejde, og så er der ikke tid og overskud nok til formandsjobbet i DBA, sagde Klaus Thorsen på generalforsamlingen mandag aften på Bornholms Højskole.
Men han vil stadig være aktiv med metaldetektoren.
De fremmødte 35 medlemmer hyldede Klaus Thorsen med stående hyldest, hurraråb, klapsalver og en stor buket blomster som tak for den store indsats i de 20 år.
Til den ledige plads i bestyrelsen blev valgt Bent Gregersen, som tidligere har siddet i bestyrelsen i mange år. Ved bestyrelsens følgende konstituering blev han valgt til ny formand med Frank Pelle som ny næstformand. Kasserer er fortsat René Laursen og sekretær fortsat Svend Kramp.
Den nye bestyrelses første opgave bliver at tilrettelægge detaljerne i DBAs 20 års festaften, som holdes lørdag den 18. april på Bornholms Middelaldercenter.
AF BJARNE HANSEN - http://www.bornholm.nu
Det store sølvskattefund døbt - Mannerupskatten - som amatørarkæologerne Iohannes Miaris Sundberg, Tobias Bondesson og Tommy Olesen gjorde en sommerdag i 2012, er nu endelig blevet undersøgt, målt og vejet.
Roskilde Museums undersøgelser viser, at skatten består af 3000 større og mindre sølv- og guldgenstande med en samlet vægt på 7039 g. Det placerer fundet som Danmarks største skattefund fra ældre germansk jernalder.
Skatten kan ses i Lejre Museums kommende nye udstilling "ODINS LEJRE", der forventes åbnet november 2015

Spørgsmål om medlemskab og abonnement:
Danske Amatørarkæologer
v/Martin Sonne-Schmidt
Åkandevej 4
DK-9400 Nørresundby
Telefon: +45 5054 1641
E-mail: danskeamatoer@gmail.com